88

Ми навчаємо громади думати інтересами підприємців та інвесторів — експерт

Новини

Всі новини

6 жовтня розпочалося навчання представників територіальних громад в рамках ініціативи «Громада, дружня до бізнесу. Інструменти сприяння бізнесу у громадах», яку впроваджує Клуб Ділових Людей Україна за підтримки Програми «U-LEAD з Європою».

В рамках ініціативи була розроблена унікальна начальна програма для фахівців органів місцевого самоврядування. В ній бере участь 384 фахівці із 192 територіальних громад з усіх 24 областей України. Навчання передбачає три семінари на теми: «Модель системної взаємодії громади із локальним бізнесом», «Інструменти підтримки бізнесу в громаді», «Інструменти залучення інвестицій в громаду».

Про перші успіхи та відкриття ми поговорили з одним із тренерів начальної програми. Це директор з розвитку компанії АгроДоктор-УА (с/г техніка), експерт Агенції європейських інновацій Іван Кульчицький.

Для чого посилювати діалог між бізнесом та місцевим самоврядуванням?

Громада — це організована структура. Є люди, моделі та принципи роботи, бізнес-процеси, і має бути результат — мешканці , забезпечені послугами, за які відповідальна громада: медичні, соціальні, освітні, інфраструктурні та інші. На це потрібні кошти. Одним зі способів наповнити бюджет є податки, які сплачує локальний бізнес. Тому керівництво громади повинне розуміти, що вони - не просто  чиновники, а менеджери, які повинні забезпечити ефективне функціонування всіх суб'єктів господарювання на певній території. Для цього потрібно комунікувати з усіма: бізнесом, мешканцями, громадськими організаціями, іншими державними установами  — щоб залучити їх до виконання стратегічних цілей громади.

Як громадам бути відкритими до бізнесу і налагодити співпрацю?

Часто традиційний підприємець замкнутий у своєму ковпаку, навіть не знає, в якій він територіальній громаді. Тому, щоб його активізувати, імпульс може йти від влади. Технічно це має такий вигляд: дзвінком бізнесмену повідомляють, на території якої громади він веде діяльність, що вони раді, що він є, і запитують, як можуть допомогти розвиватися. Завдяки сталій комунікації із владою підприємець може дізнатися про можливості для свого бізнесу і його розширення: вільні землі, виробничі приміщення, безкоштовні курси, програми підтримки тощо. В результаті будуть з’являтися нові робочі місця, і більше податків щомісяця надходитимуть у бюджет громади. Бізнес має відчувати в громаді партнера. Тому одною із наших цінностей є  навчити представників місцевої влади думати інтересами підприємців. Якщо громада не навчиться бути дружньою до бізнесу, вона може його втратити.

Логіка проста й зрозуміла. Для чого владу спеціально цьому навчати?

Проблема в тому, що фахівцям, які працюють у громаді, часто не вистачає знань про особливості бізнесу зсередини, про їхні виклики, страхи, потреби. І це зрозуміло – багато з них тільки розпочали роботу у цьому напрямку. 

Я питав у фахівців, яку ідею вони хочуть донести інвестору, чому він (чи вона) має вкласти гроші. Зазвичай я чув у відповідь,  “Щоб влаштувати добробут громаді, щоби наповнювався бюджет, і ми мали можливість забезпечити соціальні потреби мешканців”. І це - дуже зрозуміла відповідь, проте для того, щоби мотивувати підприємців інвестувати саме у вашу громаду, слід зрозуміти потенційного інвестора: він чи вона - також споживач послуг у громаді. Тому слід навчитися враховувати потреби і запити підприємців з урахуванням інтересів усієї громади. Це – мистецтво. 

Ініціатива «Громада, дружня до бізнесу. Інструменти сприяння бізнесу в громадах» Програми  «U-LEAD з Європою», що реалізовує Клуб Ділових Людей Україна, допомагає громадам і підприємцям налагодити діалог, навчитися «говорити однією мовою». Ми пропонуємо інструменти та рішення, які стануть в нагоді спеціалістам громад у їхній щоденній взаємодії із підприємцями. В той же самий час, ми допомагаємо підприємцям зрозуміти специфіку роботи громад. Це – шлях із  двостороннім рухом.  

Яка цільова аудиторія навчальної програми в рамках ініціативи?

Цільовою аудиторією є спеціалісти, які відповідають за розвиток бізнесу або будуть займатися цим  напрямком роботи. Це керівники чи заступники відділів економіки, проєктні менеджери. От саме їм ми і показуємо, як створювати умови для зростання та залучення нових підприємців та інвестицій.

Як побудована навчальна програма? 

Програма семінарів складена на високому професійному рівні. Насправді, всі вже втомилися від загальної теорії. Натомість,  це концентроване вузькофахове навчання, результатом якого має стати реалізація знань на практиці, тому після кожного з трьох семінарів, які передбачає перший етап, є домашнє завдання, які всі учасники, до речі, виконують. А 24 громади, які проявлять себе найкраще, перейдуть на другий етап та зможуть отримати консультаційний супровід в розробці та впровадженні інструментів сприяння бізнесу. Маємо з громадами амбітні плани: у 2022 році розробляємо інструменти, щоб вони дали результати вже у 2023, а у 2025 році – відбулось відчутне зростання бюджетів. 

Чи є уже перші результати та які відгуки дають учасники навчальної програми?

Тут я хочу поділитись відгуками учасників навчальної програми.

« На навчанні “Громада, дружня до бізнесу” дізнався багато нової інформації, яка потрібна, як повітря. Завдяки проєкту ми почали створювати реєстр підприємців. Вже запланували круглий стіл для власників бізнесу на середину листопада, щоб дізнатися про їхні проблеми та допомогти їм, а також щоб вони познайомилися між собою. Навіть хочемо розділити їх на групи: аграрії, виробники, власники магазинів та інші. Тоді вони оберуть собі представників, з якими ми будемо спілкуватися часто й предметно, бо ж збирати постійно всіх 560-х підприємців не реально. Це сприятиме їхній співпраці між собою. Для чого замовляти товари й послуги в чужих, якщо свої теж їх пропонують? Зокрема ми вже напрацювали інвестиційний паспорт, який показує вільні землі чи виробничі приміщення, які пустують. Думали їх пропонувати зовнішнім інвесторам, але виявили, що внутрішні теж зацікавлені та готові інвестувати».

Шепель Віталій, начальник відділу
залучення інвестицій та розвитку підприємств,
Збаразька громада Тернопільська обл.

« У навчанні корисне все, адже з бізнесом ми спілкуємося дуже часто й щільно. Радий, що нас навчили з ними правильно комунікувати: контакт потрібно підтримувати постійно й пояснювати, що робить влада та як розпоряджається податками. Так само ми удосконалюємо роботу відділу загалом, запроваджуваємо нові кадрові рішення».

Сотніков Леонід, начальник відділу 
фінансів економічного розвитку та 
інвестицій виконавчого комітету 
Зноб-Новгородської селищної ради Сумська обл.

« Завдяки навчанню, ми удосконалили реєстр підприємців, купили доступ до сучасної платформи. Також змінилося ставлення бізнесменів до влади, вони тепер нам більше довіряють, адже нас навчили, що ми самі маємо їм дзвонити — познайомитися та показати, що готові допомагати бізнесу й до нас можна звертатися з наболілими питаннями. Це було одне з домашніх завдань курсу.

Зокрема, ми налагодили діалог з мікропідприємцями. Виявилося, частина з них у нас прописані, але проживають у великих містах. Ті, що тут, були раді дзвінку, адже дізналися, що ми можемо запропонувати безкоштовний курс ведення бухгалтерського обліку чи допомогти знайти партнерів. Також ми підняли тему створення кооперативів. Давно хотіли це запровадити, але не було знань та підтримки. Тепер же з нами працюють експерти.

Наш пріоритет — розвиток локального бізнесу. Навіть якщо є дозвілля, організацією якого ми теж займаємося, але немає де заробити гроші на території, молодь все одно виїжджатиме. Тому ми хочемо показати, що влада підтримує їхні бізнес- та громадські ініціативи, щоб у них був інтерес залишатися на рідній землі».

Завгородня Марина, заступник сільського голови
з питань соціально-економічного розвитку та інвестицій,
Осипенківська громада Запорізька область