Криза і бізнес

Новини

Всі новини

До чого бути готовим у час пандемії короновірусу і що робити вас і вашому бізнесу, щоб вийти із кризи з мінімальними втратами? Ми зібрали найцінніші поради від експертів:  управлінців, фінансистів, маркетологів, стратегів, які передбачали погіршення бізнес-клімату і готові запропонувати фахові схеми.

Михайло Колісник,
Президент CFO Club Ukraine, Львівська бізнес-школа

Пам’ятайте, що криза – це тимчасове явище. Загалом, компанії, люди та навіть цілі країни мають кілька варіантів стратегій, як пережити кризу:

Для початку – не панікуйте! Віднесіться до порядку своїх обов’язкових дій з холодністю фінансового аналітика. Поточна криза одна з багатьох, котрі циклічно трапляються в світовій економіці. Вона не перша і не остання. На своїй пам’яті ми пережили їх вже декілька, наприклад кризу 2008-2009 рр. Нас чекають інші кризи в майбутньому і людство їх також переживе.

У всьому поганому можна знайти трішки хорошого. Подивіться на кризу, як на додаткову можливість. Економіка вирішила запропонувати вам відпустку. Ту, яку ви б самі ніколи собі не дозволили. Це насправді хороший час, щоб навести порядок у бізнесі, піти на навчання чи просто навчитися чогось нового, підготувати до випуску нові продукти, які так придадуться компанії після завершення кризи.

Займіться своїми процесами і процедурами. Саме гарний час попрацювати з ними, налаштувати чи впорядкувати процеси, процедури, регламенти, по-іншому глянути на фінансовий та управлінський облік, бюджетування та контроль відхилень, та ефективність використання цих інструментів на фірмі. 

Не починайте нових капітальних проектів чи грандіозних розширень. Саме час з цим перечекати. Якщо такі проекти зараз знаходяться у вашому портфелі, перегляньте їх, вирішіть самі чи можна деякі з них призупинити (законсервувати) або виконувати в менш інтенсивному режимі, щоб зменшити навантаження на фінансові ресурси фірми. Замість капітальних проектів запровадьте проект чи цілий портфель організаційних проектів по впорядкуванню діяльності компанії. 

Проаналізуйте свої активи. Якщо серед них є непрофільні – спробуйте позбутися їх. Взагалі-то, це потрібно було зробити ще до початку кризи, при появі перших сигналів про її надходження. Що ж спробуйте зараз зробити те, що зможете. Але про всяк випадок запам’ятайте цю пораду – попереду ще багато криз.

Не всі рішення у кризу є популярними, декотрі знаходяться на межі етики. «Тяжко бути ефективним і при цьому не противним», як колись сказав Френк Хаббард. Криза – це гарний час навести порядок у системі компенсацій персоналу. Можливо із деяким персоналом треба буде попрощатись. 

Подекуди не обов’язково звільняти персонал. Можна переглянути існуючу систему компенсації його праці. В вас ніколи не буде кращого моменту, щоб зробити це. Перегляньте фіксовані компоненти оплати праці, які ви платите своєму персоналу, можливо, подекуди є сенс зменшити гарантовану фіксовану компоненту в оплаті праці замінивши її на відсоток від продажу фірми. Загалом, перегляньте відсотки, фіксовані суми у нарахуваннях персоналу. Оскільки це нелегке рішення з безліччю нюансів, обов’язково залучіть до цієї роботи спеціаліста по HRM вашої компанії.

Подібна ситуація стосується ваших інших закупок і загалом витрат. Перегляньте список своїх партнерів, постачальників, орендодавців. Це гарний час запропонувати їм нові умови та схеми співпраці, які будуть для вас більш привабливими: щодо цін, термінів, обсягів поставок, відтермінувань оплати за товар, розтермінувань оплати за капітальні активи. Криза – гарний час просити зменшити ціну чи умови оплати, все питання як це комунікувати. Вірогідно це дозволить вам зменшити змінні витрати компанії. Це може допомогти, особливо, якщо вам самим доведеться зменшувати ціну на свою продукцію. 

Особливу увагу приділіть фіксованим витратам компанії. Проаналізуйте всі їх компоненти. Можливо деякі з цих витрат такі, без яких можна обійтися. Наприклад за оренду можна платити менше, якщо ви запропонуєте це, опираючись на кризу. 

Перегляньте асортимент своїх продуктів. Зараз у вас якраз з’явиться для цього більше часу. В кризу в більшості бізнесів преміальний сегмент продуктів може незначно стиснутися або взагалі залишитися без змін, найдешевший сегмент переважно зростає, сегмент, який знаходиться посередині між ними – може зникнути взагалі. Середній клас переходить на споживання більш дешевих товарів. Це буває, звичайно, не у всіх бізнесів, проте в багатьох. В кризу виникає добра можливість переорієнтувати старі продукти на новий сегмент споживачів чи позбутися продуктів, життєвий цикл яких минув, чи навіть створити нові продукти. Пам’ятайте, що рішення про припинення випуску продуктів чи вихід з новими продуктами на ринок містять безліч підводних каменів в галузі: вірного визначення витрат, пов’язаних з випуском продукції; вірного визначення додаткового фінансування (чи його вивільнення), пов’язаного з робочим капіталом необхідним для даного продукту. Тому, саме в цих рішеннях будьте максимально обережні – не наробіть компанії ще гірше. Не впевнені в таких рішеннях – є вільний час вивчити управлінський облік.

Ігор Гут,
Співзасновник DYB [Develop Your Business],
член Несторівської групи
опубліковано з дозволу автора
(джерело: ресурс NV.UA)

1. Усвідомте, що карантин не закінчиться 3-го квітня. Все тільки почнеться. Карантин — це спосіб для держави виграти час і підготувати медицину. Використовуйте його і ви, готуйтеся до серйозних випробувань протягом 2−3 місяців (це оптимістичний прогноз).

2. Змоделюййте найгірший сценарій. А що якщо продаж впаде на 50%? А якщо на 100? Ми вже бачимо в ЄС, наприклад, заборону на роботу всіх магазинів, крім продуктових і аптек. Як ви забезпечите компанію грошима? Вам терміново потрібен резервний фонд.

3. Протестуйте 100% роботу офісу у віддаленому режимі. Якщо готові — робіть це прямо зараз.

4. Штат. Найболючіше питання. Можливо, доведеться відправити частину людей в тимчасову відпустку. Але ні в якому разі не розкидайтеся людьми, пам’ятайте що проблема з HR повернеться першою після кризи. Підтримайте співробітників, їхні родини. Ось саме зараз і проявляться справжні цінності компанії, про які ми так легко і безвідповідально говоримо останнім часом.

5. Поставки товару. Ризик закриття комерційних перевезень не великий, але він є. Перебої через вірус точно будуть.

Зараз ви можете відчути тимчасове зростання продажів:

  • в товарах тривалого використання через падіння гривні. Зробіть резерв за хітами, але терміново позбувайтеся неліквіду (навіть на шкоду прибутку). Зараз гроші важливіше.
  • або в продуктах харчування і медикаментах — це зростання у міру наростання паніки в ЗМІ. Подумайте — які ризики саме на вашому ринку?

6. Витрати. Обрізайте все зайве, другорядне. Це хороший привід почистити бізнес. Але обережно з ключовими клієнтами, ключовими співробітниками і ключовими постачальниками. Це загальна біда — тримайтеся один одного в ядрі вашого бізнесу.

7. Стратегія. Подивіться на плани в довгостроковому періоді (хоча б 1−2 роки). Ми давно хотіли попрацювати над майбутнім, але на це ніколи не було часу. І ось — сюрприз, подарунок. У вас і у всієї команди з’явиться час подумати, підтягнути компетенції, вивчити ринки. Я рекомендую звернути увагу на конкурентоспроможність. Ті, хто пройдуть це випробування, стануть дуже крутими конкурентами. Готуйтеся.

Безпека співробітників

  1. Керівники повинні усвідомити свою особисту відповідальність. За підлеглих, за їх сім'ї. Зрештою, і за свою сім'ю.
  2. Вводьте терміново віддалену роботу там, де можливо. Деякі компанії вже переходять на 100% on-line режим. Досить одного з вірусом в офісі, щоб захворіли всі. На фронт-офісі одягніть персонал у маски.
  3. Навчіть людей добре мити руки. Поставте всюди рідину для стерилізації рук. Повісьте зрозумілі інструкції. Контролюйте.
  4. Всіх, хто був у відрядженнях, відпустці — беззастережно ізолюйте на карантин на 14 днів.
  5. Купіть в офіс бокс для стерилізації мобільних телефонів. Ціна трохи більше 1 тис грн може врятувати життя і здоров’я. Процес обробки телефону — всього 8 хв.
  6. Говоріть з людьми, донесіть їм, що потрібно обмежити відвідування громадських місць. Головна причина швидкого поширення вірусу — безвідповідальність і безпечність людей.
  7. Поясніть співробітникам, що перш за все, потрібно вберегти своїх літніх родичів.

Олена Анатійчук
Маркетолог
Бізнес-консультант 

1. Не панікувати. Усі дивляться на керівника: якщо він спокійний, то й усі спокійні.

Все, що потрібно - це мобілізуватися, так, в дечому обмежитися. Вкладати лише в те, що генерує прибуток і вхідний потік клієнтів.

2. У критичну мить допоможе ваш бренд як роботодавця. Якщо у вас добре налагоджені зв'язки з колективом -  все буде гаразд, як ні - почнуть розбігатися.

Та й це не біда, а урок для вас. Я знаю компанії де криза, не зовнішня, а внутрішня. Платити особливо нічим, та й на розвиток немає. Однак, правники всеодно не йдуть,  вони вірять, бо на стільки сильний бренд роботодавця! (Висновок – розвивайте власний бренд  )

3. Тримати ніс по вітру. Зараз, як ніколи, час оперативно діяти та змінюватися. Як бачите якусь нову можливість -  хапайтеся за неї. Справа в тому, що коли все спокійно, працівники стають дещо ледачі, а керівники бояться ризикувати тим чого досягли. Та, під час кризи, коли продажі падають - тут втрачати нічого. Все пробуємо. Жоден фахівець не скаже, що спрацює, а що ні. Лише методом спроб!

5. Максимально намагаємося втримати постійних клієнтів. Дайте їм послугу зі знижкою. Ні, не в кредит, а за меншою ціною, однак хоча би на 2 міс.

Як правило, критичними є перші 2 міс, потім ринок починає розвертатися в якусь із сторін і рухатись. Починають з'являтися гроші, виплачуватися заробітні плати, і вам не доведеться починати все з «0». 

6. Передивіться свої товари/послуги.

Під час кризи, все не зупиниться. Люди будуть продовжувати своє життя, просто в іншому режимі. Що буде популярним:

  • їжа
  • недорогі товари
  • ремонтні майстерні
  • фінансовий консалтинг
  • освіта онлайн

7. Не рекомендую повністю забирати рекламну активність. Передивитися її ефективність

– так. Основні трафіко-генеруючі канали повинні залишитись!

Під час кризи падає продаж і якщо, ще й залишити рекламу, клієнти вас забудуть. Їхня увага зараз на іншому. Продовжуйте комунікувати з вашою аудиторією. Просто треба підбирати теми та слова... щоб не нервувати людей… З часом всім негатив набридає. Люди втомлюються постійно стресувати та боятися.  Вони починають шукати інформацію, яка їх відволіче від проблем - а тут ви, такий весь класний та позитивний, за адекватною ціною