Новини

Всі новини

Менеджмент помер. Маркетинг помер. Стратегія померла

Як стратегувати, ухвалювати рішення та адаптовуватися до світу, що швидко змінюється, розповів експерт Антикризової програми зі стратегії та маркетингу та Senior Human Resources Business Partner Михайло Ткач.

Часи змінились раптово і безповоротно. Точніше, час змін настав давно, але не всі це зрозуміли, відслідкували, зреагували. Всі провідні бізнес-видання писали про 4-ту індустріальну революцію і про новий світ в якому нам доводиться жити протягом останніх 10 років. VUCA-світ – світ в якому складно ухвалювати правильні рішення, якщо взагалі можливо. Гаслом епохи, в якій ми живемо могло б бути «Менеджмент помер. Маркетинг помер. Стратегія померла…».

У класичному поясненні VUCA (абревіатура від volatility, uncertainty, complexity і ambiguity) – світ нестабільний, невизначений, складний і неоднозначний. В цьому світі не можливо заздалегідь все продумати, протестувати, зрозуміти, врахувати, передбачити. Тому старі методи стратегування також не діють. 

Класики стратегічного менеджменту 60-х-80-х років пропонували дуже просту і зрозумілу модель: зрозумій ринкові умови, визнач вигідну позицію у майбутньому, розроби кроки досягнення бажаного майбутнього. Наче все просто і зрозуміло. Майже по-військовому. Але як у військовій стратегії, так і в бізнесі зараз ці стратегії не працюють. Навколо нас гібридні бізнес-моделі, різкі зміни середовища на ринку, глобальна діджиталізація, суперечливі бренди, тощо.

Досі, бізнес адаптовувався до середовища через такі кроки:

  • Диверсифікація.
  • Діджиталізація.
  • Короткий горизонт планування.
  • Agile підхід до розробки продуктів і сервісів (це підхід до розробки програмного забезпечення, який підкреслює необхідність поетапної роботи, спільної роботи команди, безперервного планування і безперервного навчання, - ред.).
  • Боротьба за людський капітал.

Все наче працювало. Але прийшов 2020 рік, який змінив все. Велика частина підприємств ще не адаптувалась до VUCA, а у бізнес-середовищі все більше обговорюють новий світ – BANI (абревіатура від brittle, anxious, nonlinear, incomprehensible): крихкий, неспокійний, нелінійний, незбагненний.

Тобто, світ може зазнати глобального екологічного, соціального, економічного, кліматичного катаклізму будь-якої миті. І така подія може змінити всі правила гри, якщо такі ще існують. Ця обставина впливає на нас: ми - покоління невротиків, які ні в чому не можуть бути певними. Більше немає зрозумілих причинно-наслідкових зв’язків, які можна передбачити чи зрозуміти, а будь-які знання, якими ми володіємо, є фрагментарними і неповними. 

Як тільки ми визначимо нашу долю ринку і долю ринку наших конкурентів, на наступний день можуть відбутись  драматичні зміни. Тому маркетингові дослідження нагадують спостереження за курсом біткоїну – нічого не можна стверджувати з впевненістю.

Як це впливає на процеси стратегування у компаніях? Більшість з них досі покладаються на ринкових експертів чи консультантів, які володіють правильними рішеннями. Правильних рішень більше не існує. Є тільки ті, що краще працюють, гірше працюють, не працюють, працюючи погіршують ситуацію. Ніхто, крім самого бізнесу, не може розв’язати ці задачі. Досвід зовнішніх експертів не можливо застосувати в іншому контексті й часовому проміжку. 

Звучить як безнадія, але це не означає, що бізнес повинен відмовитись від стратегічного планування. Радше навпаки - слід приділяти особливу увагу цьому процесу і змінити сам підхід.

Я своїм клієнтам пропоную партисипацію – метод, який передбачає розробку стратегії компанії як груповий інтелектуальний процес. Під час цього процесу ми не тільки об’єднуємо знання всіх учасників у єдиний контекст, а й розподіляємо зони повноважень. Важливим є те, що такі групи повинні навчитись зчитувати «легкі сигнали» - ринкові можливості, які поки ще не зрозумілі. Тобто успіх чи не успіх на ринку. Правильне розуміння цих сигналів та здатність компанії швидко змінюватись збільшує шанси виграти від можливостей, які тільки назрівають.

Правилом такого мислення є піддавати сумніву будь-які правила мислення. Роль консультанта у такому процесі - це роль не мудреця, який гадає по зірках, бо небо густо затягнуте хмарами. Роль консультанта – бути експертом з мислення, розуміння групових процесів.

Звісно, група повинна володіти відповідними компетенціями, бізнес-орієнтацією, жагою до перемоги. Озирніться на ваше найближче коло менеджерів у компанії. Ви готові вигравати в умовах BANI?