314

"Підприємці зраділи нашому дзвінку" ‒ завершився перший етап ініціативи "Громада, дружня до бізнесу. Інструменти сприяння бізнесу в громадах".

Новини

Всі новини

9 грудня завершився перший етап ініціативи «Громада, дружня до бізнесу. Інструменти сприяння бізнесу в громадах», яку впроваджує Клуб Ділових Людей Україна за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». 

Для участі в ній на конкурсній основі було відібрано 192 громади з усіх областей України. Спеціалісти цих громад пройшли навчання в рамках курсу із трьох семінарів за такими темами:

  • «Модель системної взаємодії громади із локальним бізнесом».
  • «Інструменти підтримки бізнесу в громаді».
  • «Інструменти залучення інвестицій в громаду».

Основними тренерами даних семінарів виступили Оксана Кулеба (співвласниця компанії «Модус», експертка зі стратегії та маркетингу), Іван Кульчицький (директор з розвитку компанії «АгроДоктор-УА», експерт Агенції європейських інновацій) та Остап Лопата (експерт Агенції інвестиційного розвитку громад і територій «АГРІТ»). Кожен семінар передбачав теоретичні блоки, які включали інструменти, практичні поради та рекомендації, інтерактивні завдання та кейси, годину практики й домашні завдання.

«З 2019 року «U-LEAD з Європою» підтримує питання, пов’язані з підприємництвом в громадах. І з кожним роком ми все більше переконуємось, що основа успішної співпраці – довіра, що будується через щоденну системну комунікацію, інформування та залучення і бізнесу, і громади до процесу ухвалення рішень. У проєкті, що ми впроваджуємо із ГО «Клуб Ділових Людей Україна», ми поєднали унікальний досвід фахівців із сфери бізнесу та місцевого самоврядування і радіємо тому, що навчання видалось практичним і корисним», ‒ поділився своїми враженнями Андрей Хорват, заступник директора Програми «U-LEAD з Європою» від GIZ. 

«Унікальність програми навчання для громад полягає в тому, що її складала спільна команда підприємців та фахівців Програми «U-LEAD з Європою». Таким чином вдалося досягнути балансу та врахувати можливості й потреби як бізнесу, так і громад. Тому що інколи ми, бізнес, не розуміємо, як живе й думає громада. Так само керівництво громад часом не розуміє, як живе й думає бізнес. Вважаю, нам вдалося зробити навчання ефективним і насиченим корисною інформацією. Сподіваюся, запропоновані інструменти будуть впроваджені  громадами на місцях. Таким чином вони сприятимуть розвитку підприємництва та отримають більше податкових надходжень до місцевого бюджету. А ще ‒ покращення інфраструктури, робочі місця, підвищення комфорту населення, вирішення певних соціальних проблем», ‒ впевнений керівник ініціативи, голова Клубу Ділових Людей Україна Микола Савуляк.

За його словами, більшість учасників програми дуже вмотивовані, адже прагнуть потрапити на другий етап, в рамках якого громади зможуть розробити дієві інструменти підтримки бізнесу. 

Це підтверджує й одна з експерток ініціативи Оксана Кулеба: «Після кожного семінару учасникам було запропоновано виконати домашні завдання. Як результат, 2/3 усіх громад виконали усі завдання, а решта – частково. Ми не очікували такого хорошого результату. Це означає, що більшість учасників активно включені в процес. Представники громад навчились вести системну комунікацію з підприємцями, складати реєстр підприємців, аналізувати доцільність застосування інструментів підтримки бізнесу, розробляти інвестиційний  паспорт, супроводжувати інвестора на різних етапах «шляху інвестора».

Найбільш цікавою і ефективною частиною навчання, на думку пані Оксани, були практикуми. Адже на кожному семінарі була виділена година для виконання учасниками відповідного завдання на основі опису певної громади (кейсу). Таким чином, вони робили саме те, що мають потім зробити у своїх громадах. У ході виконання таких завдань проявлялися лідери й зароджувалися цікаві дискусії. Загалом, у семінарах першого етапу ініціативи взяли участь 384 спеціалісти громад, 85%  з яких відвідали усі семінари. 

Як підсумок, 90% всіх учасників запевнили, що після участі в першому етапі ініціативи їхня громада зробила певні позитивні зміни в аспекті взаємодії з локальним бізнесом, а 96% зазначили, що упродовж наступного року планують впроваджувати інструменти чи практики, що стосуються взаємодії з бізнесом. 

«Навчання дуже сподобалося. Дякуючи рекомендаціям експертів, маємо вже план дій. В цьому нам допомагали домашні завдання. Раніше ми не знали, як співпрацювати з бізнесом і залучати інвестиції. Тепер же ми можемо навіть робити аналіз цих напрямів.  Також працюємо над створенням реєстру підприємців і плануємо найняти ще одного спеціаліста із залучення інвестицій, адже це ‒ наш пріоритет. В ході навчальної програми багато нового дізналися про підприємців та наш потенціал для залучення коштів. Почали навіть створювати інвестиційний паспорт громади» (Ірина Пукалова, Суворовська громада, Одеська область).

«На навчанні “Громада, дружня до бізнесу” дізнався багато нової інформації, яка потрібна, як повітря. Завдяки проекту ми почали створювати реєстр підприємців. Вже запланували круглий стіл для власників бізнесу, щоб дізнатися про їхні проблеми та допомогти їм, а також щоб вони познайомилися між собою. Навіть хочемо розділити їх на групи: аграрії, виробники, власники магазинів та інші. Тоді вони оберуть собі представників, з якими ми будемо спілкуватися часто й предметно, бо ж збирати постійно всіх 560-х підприємців не реально. Це сприятиме їхній співпраці між собою. Для чого замовляти товари й послуги в чужих, якщо свої теж їх пропонують? Зокрема ми вже напрацювали інвестиційний паспорт, який показує вільні землі чи виробничі приміщення, які пустують. Думали їх пропонувати зовнішнім інвесторам, але виявили, що внутрішні теж зацікавлені та готові інвестувати»  (Шепель Віталій, Збаразька громада, Тернопільська область).

«Завдяки навчанню, ми удосконалили реєстр підприємців. Також змінилося ставлення бізнесменів до влади, вони тепер нам більше довіряють, адже нас навчили, що ми самі маємо їм дзвонити ‒ познайомитися та показати, що готові допомагати бізнесу й до нас можна звертатися з наболілими питаннями. Це було одне з домашніх завдань курсу.

Зокрема, ми налагодили діалог з мікропідприємцями. Виявилося, частина з них у нас зареєстровані, але проживають у великих містах. Ті, що проживають у громаді, були раді дзвінку, адже дізналися, що ми можемо запропонувати безкоштовний курс ведення бухгалтерського обліку чи допомогти знайти партнерів.

Наш пріоритет ‒ розвиток локального бізнесу. Навіть якщо є дозвілля, організацією якого ми теж займаємося, але в громаді немає де заробити гроші, молодь все одно виїжджатиме. Тому ми хочемо показати, що влада підтримує їхні бізнес- та громадські ініціативи, щоб у них був інтерес залишатися на рідній землі» (Завгородня Марина, Осипенківська громада Запорізька область).

Підводячи загальні підсумки реалізації першого етапу ініціативи, можна зазначити, що завдяки пройденому навчанню представники громад значно покращили свої знання та навички щодо підтримки підприємництва в громадах. А саме:

  • стали краще розуміти потреби підприємців та методи роботи із ними,
  • ознайомилися із моделлю налагодження системної комунікації із локальним бізнесом,
  • дізналися про види організаційної структури та інструменти підтримки бізнесу та рекомендований план роботи відповідального фахівця,
  • оволоділи методиками базового аналізу доцільності впровадження інструментів підтримки бізнесу,
  • ознайомилися із видами інвесторів та навчилися визначати фактори інвестиційної привабливості своїх громад,
  • дізналися про структуру інвестиційних пропозицій та інвестиційного паспорту,
  • навчилися формувати «портрети» потенційних інвесторів та визначати канали комунікації з ними,
  • опрацювали інструменти супроводу інвестора на різних етапах «шляху інвестора».

Як бачимо, результати першого етапу надихають. А вже в березні 2022 року розпочнеться другий етап ініціативи. В ньому візьмуть участь 24 громади (зараз іде конкурсний відбір серед заявок, які надіслали громади), що найкраще проявили себе під час семінарів. Ці громади отримають експертну підтримку у впровадженні моделі системної взаємодії із локальним бізнесом або інструментів підтримки бізнесу в громаді, або інструментів залучення інвестицій у громаду.