Новини

Всі новини

Як зареєструвати торгову марку в Україні

Торгова марка, навіть у малому бізнесі, займає левову частину цінності при оцінці вартості бізнесу на ринку. Як зареєструвати власну торгову марку і скільки це коштує? Чи можна зареєструвати торгову марку без послуг юристів?

Навіщо мені зареєстрована торгова марка?

  • Торгова марка є частиною цінності бізнесу (інколи оцінюється дорожче, ніж обладнання та основні фонди підприємства).
  • Для реєстрації домену в зоні .ua.
  • Для позиціонування власного бізнесу на ринку (щоб відрізнятись від конкурентів).
  • Торгова марка – обличчя бізнесу на ринку.

Що входить в торгову марку?

Торгова марка може бути зареєстрована як словесне позначення у вигляді слова або словосполучення, власної назви, літер чи цифр; як графічний елемент - чорно-білий або кольоровий, а також як будь-яка комбінація словесних та / або графічних позначень, включаючи тривимірні, голографічні та мультимедійні.

Торговою маркою не може стати загальновживане слово, використовуване як позначення товарів і послуг певного виду, або загальновживані символи і терміни (наприклад, «хліб», «хімчистка»). 

Існує ряд обмежень для реєстрації торгової марки, що відтворює або імітує державну символіку, назви або емблеми органів державної влади України та інших країн, печатки, нагороди, які, однак, можуть бути включені в знак у вигляді неохороноспроможних елементів, за умови згоди відповідного компетентного органу або їх власників (наприклад, горілка «Фінляндія»).

І найважливіше правило - не можуть бути зареєстровані позначення, які є схожими з торговельними марками, вже зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні іншою особою для тих же товарів та/або послуг чи споріднених з ними.

Від кого захищати?

Мета реєстрації торгової марки – захистити її унікальність і заборонити конкурентам незаконно пожинати плоди вашої праці. Торгова марка охороняється тільки для тих товарів або послуг, для яких вона зареєстрована.

1 січня 2017 р. вступила у дію 11-я редакція Міжнародного класифікатора товарів та послуг (МКТП) (nice112017.ukrpatent.org) , який складається з 45 класів, де 1-34 відведені під товари, 35-45 – під послуги.

Вам потрібно обрати, який клас або класи товарів чи послуг найбільш повно відображають суть господарської діяльності, яку позначає ваша майбутня торговельна марка. Рекомендовано зареєструвати власну торгову марку хоча б в одному класі. В майбутньому можна розширювати кількість класів (наприклад, бренд Adidas зареєстрував свою торгову марку в усіх класах, щоб не допустити використання своєї назви у будь-якій сфері бізнесу).

Паралельно потрібно переконатися, що вибраний клас не стане причиною можливої відмови у реєстрації через тотожність або схожість до ступеня змішування з іншими торговими марками, зареєстрованими або заявленими на реєстрацію в Україні іншою особою для однорідних товарів чи послуг.

Перебування товарів або послуг в одному класі МКТП не є однозначною ознакою однорідності, і навпаки, різні класи МКТП не гарантують відсутність такої. Головним критерієм для встановлення однорідності вважається виникнення у споживача уявлення про приналежність цих товарів або послуг одній особі, яка їх виготовляє чи надає. Не можна зареєструвати дві однакові торгові марки для однакових або споріднених товарів (послуг), але можна зареєструвати дві аналогічні торговельні марки для різних товарів (послуг), тобто в різних класах.

Приклад схожості торгових марок для однорідних товарів / послуг: «Автомайстер» для 07 класу МКТП (Машини і верстати) і «AUTO master» для 12 класу МКТП (Транспортні засоби); «ABSOLUT» для 32 класу МКТП (Пиво та безалкогольні напої) та «ABSOLUTЕ» для 33 класу МКТП (Алкогольні напої).

Якщо не враховувати однорідність і просто подати заявку по обраному класу товарів, то існує ймовірність отримати відмову у реєстрації торгової марки на етапі, коли всі мита вже сплачено, і переграти нічого вже не можна. Тому радимо зробити попередній пошук за обраними класами МКТП на тотожність і схожість із зареєстрованими або заявленими на реєстрацію торговими марками.

Провести пошук частково можна самостійно, користуючись базою на сайті Державного підприємства «Український інститут промислової власності» (ДП «УІПВ», колишній Укрпатент), але якщо Ви слабо орієнтуєтеся в класифікаторі, то рекомендуємо скористатись консультацією юриста.

Щоб знизити подібні ризики, можна замовити кваліфікований попередній пошук у патентних повірених або ж в «Українському центрі інноватики та патентно-інформаційних послуг», в якому для словесної або зображувальної торгової марки вартість пошуку складає 720 грн. в одному класі МКТП і 144 грн. за кожний наступний клас. Для комбінованої – 1440 грн. в одному класі і 288 грн. за кожен наступний.

В результаті Ви отримаєте звіт, в якому будуть перераховані всі тотожні і схожі торгові марки, проте не буде висновку про можливість відмови у реєстрації. Приймати рішення доведеться самостійно або консультуватися з патентним повіреним.

ПРОЦЕДУРА РЕЄСТРАЦІЇ ТОРГОВОЇ МАРКИ

Щоб почати безпосередньо процедуру реєстрації, потрібно скласти Заявку та подати її у ДП «УІПВ». Заявка може бути подана фізичними або юридичними особами, особисто у ДП «УІПВ» або відправлена поштою на адресу вул. Глазунова, 1, м Київ, 01601. Завантажити зразок заявки можна з сайту Державної служби інтелектуальної власності України (http://sdip.gov.ua/t/docman/binary/depart_doc/blanki/tm/tm1_1.doc).

Пакет документів для подачі заявки на реєстрацію торгової марки повинен включати:

1. Зображення торговельної марки розміром 8х8 см в електронному та друкованому видах, у 5 примірниках для чорно-білої торгової марки і у 10 – для кольорової.
2. Повний перелік товарів і / або послуг, для яких передбачається реєстрація товарного знака.
3. Повне найменування заявника українською мовою (назва фірми, її юридична адреса або ПІБ та місце проживання фізичної особи). 
У разі, якщо реєстрація проводиться за допомогою патентного повіреного або патентної компанії, то мають бути додані додатково:
4. Довіреність патентному повіреному на представлення інтересів заявника у відповідних установах.
Протягом 2-х місяців з моменту подачі заявки потрібно сплатити державний збір за її подачу. Ця сума не підлягає поверненню у разі відмови у реєстрації.

У таблиці нижче наведена вартість реєстрації торгової марки в залежності від типу позначення, кількості та кількості обраних класів МКТП.

Вартість реєстрації торговельної марки в Україні:

Державний збір за подання заявки в одному класі 1000
         додатково за подання заявки в кольорі 500
       додатково за кожного наступного понад одного власника 300
додатково за кожний клас товарів/послуг понад одного 1000
Видача свідоцтва на торговельну марку 85
Публікація про видачу свідоцтва на ТМ за кожен клас товарів/послуг  150
додатково за публікацію у кольорі 100

Після оплати за подання заявки Ви отримуєте повідомлення від ДП «УІПС» з присвоєнням дати подання заявки. Одночасно починається формальна експертиза, що перевіряє відповідність заявки формальним вимогам Закону. На цьому етапі ДП «УІПВ» може зажадати внести зміни або запитати додаткові дані по заявці, на відповідні дії у Вас є 2 місяці.

Після завершення формальної експертизи, далі проводиться кваліфікаційна експертиза, яка визначає відповідність заявленого позначення умовам надання правової охорони, і перевіряється на наявність тотожних і схожих до ступеня змішування вже зареєстрованих або поданих на реєстрацію торгових марок.

При позитивному рішенні експертизи заявник отримує повідомлення про це і протягом 3-х місяців повинен сплатити державний збір за публікацію відомостей про реєстрацію торгової марки у розмірі 150 грн. (сума вказана для чорно-білого позначення в одному класу МКТП) і державне мито за видачу Свідоцтва на знак для товарів і послуг в розмірі 85 грн. для резидентів України.

Щоб отримати свідоцтво про реєстрацію торговельної марки, потрібно відправити у ДП «УІПВ» оригінали платіжних доручень про сплату вищевказаних платежів.

Свідоцтво діє протягом 10 років від дати подання заявки, розмір збору за його продовження на наступні 10 років становить 3000 грн. за один клас МКТП. Звертатися з клопотанням про продовження строку можна за 6 місяців до закінчення цього терміну дії свідоцтва.

У середньому, термін реєстрації торгової марки становить 12-15 місяців з моменту подачі заявки. Існує можливість прискорити реєстрацію, сплативши додатковий державний збір, розмір якого становить від 4020 грн. Термін реєстрації у даному випадку складе від 4 місяців.

FAQ

Коли я можу ставити значок ТМ?
- Через 1-3 місяці, коли отримаєте підтвердження про присвоєння Вам пріоритету.

Коли я можу ставити значок R?
- Після одержання свідоцтва про реєстрацію торгової марки.

Коли варто реєструвати торгову марку: при старті бізнесу чи коли бізнес уже виріс?
- Чим швидше, тим краще. Якщо Ваш продукт чи послуга є унікальними на ринку, то краще реєструвати торгову марку ще до виходу на ринок.

Чи варто користуватись послугами юридичної фірми для реєстрації торгової марки?
- Торгову марку можна зареєструвати самостійно. Водночас для вивчення деталей та виконання всієї процедури необхідно витратити час. Послуги фахівця для реєстрації торгової марки зазвичай коштують 2500-5000 грн.

Від чого залежить вартість моєї торгової марки?
- Факторів багато, але серед них можна виділити: об’єм продажів, які здійснюються протягом минулих періодів під Вашою маркою; рівень впізнаваності бренду серед визначеної цільової аудиторії; рівень лояльності до торгової марки.