Новини

Всі новини

МОТИВАЦІЯ ЯК ВАЖІЛЬ ПРОДУКТИВНОСТІ

Мотивація персоналу – те, про що керівники згадують, коли в їхніх компаніях щось іде не так. А що, якби саме мотивація стала основним аргументом працівників під час відбору на посаду? Спробували розібратися разом із Ігорем Солодовим, коучем для лідерів.

– Ігорю, як гадаєте, тема мотивації в українському бізнесі сьогодні особливо актуальна?

– Ця тема актуальна завжди, не залежно від часу та від того, малий бізнес чи великий. У компаніях працюють люди, які не завжди логічні, раціональні та вміють стримувати власні емоції. Дуже часто вони роблять зовсім не те, що насправді хотілося б. І якщо керівник цього не розуміє, наслідки для нього будуть невтішними.

– Як у компаніях переважно мотивують?

– У кожному бізнесі по-своєму. Хтось вирішує, що людей мотивують гроші. Частіше через те, що власник сам відкрив власну справу, аби стати фінансово незалежним. Такі керівники не мотивують, а, швидше, стимулюють співробітників заробляти більше. Коли зарплата насправді мізерна – це, мабуть, працює. Але потім, після систематичних премій та додаткових відсотків, працівники звикають, і така «мотивація» вже не дає потрібного результату.

Читайте також: Новий випуск «Ділового слова»

– Що ж насправді потрібно людям?

– Найперша моя порада – спитайте їх. Якщо вони скажуть: «Мені потрібні гроші», знайте, що це неправда. Гроші люди не їстимуть. Вони щось за них куплять – можливо, путівку на відпочинок, можливо, облаштують власний побут тощо. І саме це, на що працівники обмінюють гроші, і є їхніми цінностями. Тільки тоді, коли ви про це дізнаєтеся, зможете впливати. Взагалі вам слід зрозуміти, що люди не мріяли у вас працювати. У шкільному творі «Ким я стану в майбутньому», вони точно не писали, що будуть менеджером у вашій компанії. Напевне вони мріяли про щось інше. У них була зовсім інша візія. Люди бажають одного – щасливого та успішного життя. Якщо ви зможете зробити так, щоб ваш працівник задовольнив свої потреби, він задовольнить ваші. І тоді будуть досягненні цілі відділу, напрямку, компанії.

– Без мотивації можна досягати цілей?

– Так. Це – контролювати працівників, змушувати. Але, зрештою, ми знаємо, чим така практика може завершитися. До прикладу, згадайте Радянський Союз. Мені здається, той крах схеми, який був – дуже гарний урок для всіх нас. Втім, чи вивчили ми його – не знаю.

Читайте також: Бізнес-інтенсив «Мотивація як важіль продуктивності персоналу»

– Які рекомендуєте інструменти мотивації для малого бізнесу?

– Всі шукають топ-5, топ-10 чи 20 інструментів, які врятують їхній бізнес. Звідки беруться такі моделі? Хто їх вигадує? Та напевне якісь практики, які розробляли інструмент для конкретної компанії. Чи будуть вони працювати у вашій компанії? Я не впевнений. Адже люди, які працюють там, і люди, які працюють у вас, це – різні люди. І, відповідно, їх усіх турбує щось різне. Для того, щоб розробити власний інструмент, потрібно не мало не багато – проаналізувати власний колектив. І, пам’ятайте, немає поганих людей. Є ті, які працюють не на своїх місцях. Іноді просто варто замінити людей.

Фото зі сторінки Ігоря Солодова у соціальних мережах

Ми переважно беремо на роботу людей через компетенції, а потім робимо так, щоб у них з’явилося правильне відношення до нашого бізнесу та цінностей, які ми надаємо клієнтам. Можливо, варто зробити навпаки – взяти людей, які мислять так, як ми?А вже потім навчити їх потрібним навичкам. Погодьтеся, дати людям навички простіше, ніж мотивацію.

– Що людей найчастіше демотивує?

– Переважно – завдання, якого працівник не може зробити, недосяжні цілі, нерозуміння, для чого це все потрібно. І, якщо буде кілька таких, які не вдасться виконати, не буде мотивації працювати взагалі. Аж до тих пір, коли працівник прокинеться вранці і спитає самого себе: «Для чого мені йти на роботу?». Окрім того, демотивують невмотивовані керівники, які потерпають від професійного вигорання.

Немає поганих людей. Є ті, які працюють не на своїх місцях

– А бувають працівники, на мотивацію яких не варто витрачати часу?

– Звісно. Бувають такі, яких потрібно просто звільнити. Також є інша група – ті, які самостійно знайшли мотивацію. На таких теж не потрібно витрачати час. Для чого втручатися в механізм, який самостійно чудово працює? Більше того, іноді зайвий контроль може просто демотивувати, коли у працівника недостатньо свободи та повноважень для прийняття рішень.

– Хто в компанії, зокрема якщо це малий бізнес, повинен займатися мотивацією?

– Гадаю, керівник. Знаєте, коли компанія зростає, люди роблять велику помилку, делегуючи мотивацію HR-менеджерові. Надихати людей на роботу повинен прямий керівник. Ідеально, коли працівники самі себе мотивують, але це вже зовсім інша історія…

Ігор Солодов – (м. Одеса) – співвласник громадського ресторану «Urban Space 100»(Івано-Франківськ), коуч для керівників у компанії PCG, автор моделі особистої ефективності для менеджерів. Координатор HR-Клубу в Одесі у 2003-2007 роках.

Автор: Ірина Таран
Джерело: «Ділове слово» №17