Та навіть це не страхує підприємців від кризи. Нижче детальніше розглянемо причини виникнення кризи у малому та середньому бізнесі. А також проаналізуємо елементи антикризового менеджменту, які допоможуть з найменшими втратами подолати кризу.
ПРИЧИНИ
Знецінення валюти зменшує купівельну спроможність клієнтів. А, відтак, і відображається на доходах підприємства. Особливо на фірмах малого бізнесу. Дані опитування, яке провела програма USAID “ЛЕВ(Лідерство а економічному врядуванні) показали, що у 2016 році керівники та власники малого та середнього бізнесу виділили такі причини, які не дають на повну розвиватись їхньому бізнесу:
– низький попит;
– високі податки;
– інфляція;
– війна на Сході;
– складне адміністрування податків;
– корупція;
– зміни економічного законодавства;
– регуляторний тиск;
– недоступність кредитів;/
– брак оборотного капіталу, конкуренція.
Всі ці чинники не просто стають перепонами для успішного ведення бізнесу. Для окремих підприємців – це причини кризи у бізнесі. Тому важливо не лише знати проблемі моменти, а діяти на випередження. Тобто, виявляти кризу на ранніх стадіях. В іншому випадку, загострення на підприємстві несе загрозу його існуванню та капіталу.
Важливо не лише знати проблемі моменти, а діяти на випередження. Тобто, виявляти кризу на ранніх стадіях.
ВИДИ КРИЗИ
Усі кризи різні. Вони неоднакові не тільки за причинами і наслідками, але й за самою своєю суттю. Це зумовлено тим, що ширша кваліфікація розширює перелік методів управляння кризою. Якщо є типологія і розуміння характеру кризи, з’являються можливості зниження її гостроти, скорочення часу і забезпечення безболісності протікання. До прикладу, криза збуту – це локальна криза, яка впливає на підсистему збуту. Неможливість навіть малого підприємства застосовувати нову техніку і технологію, теж може стати однією з причин кризи.
Але якщо питання технічного забезпечення вирішити простіше, то пошук кваліфікованих працівників може стати більшою проблемою. Особливо, коли компанія втрачає кваліфікованого керівника, який має репутацію лідера у колективі. Така незначна кадрова зміна може тягнути за собою низку інших проблем: погіршення якості управління та зміна «здорового» клімату у колективі.
Неможливість навіть малого підприємства застосовувати нову техніку і технологію, теж може стати однією з причин кризи.
Ще один вид кризи – це неплатоспроможність. Підприємство не в стані оплачувати рахунки, заробітну платню. Невчасне вирішення цієї проблеми – веде до фінансового краху, скороченню штату.
АНТИКРИЗОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
Саме він покликаний оздоровити підприємство у соціальній, фінансовій та навіть господарській сферах. Такий менеджмент створює умови для виходу із кризи. Елементи цього прийому допоможуть пережити кризовий період із найменшими втратами:
1.Скорочення витрат – допомагає стабілізувати фінансове становище. Не виключено, що доведеться знизити витрати.
2.Горизонтальна й вертикальна інтеграція. Горизонтальна інтеграція передбачає пошук можливостей здійснення закупівель разом із іншим покупцем. Збільшення обсягів закупівлі дозволить отримати знижки. Вертикальна інтеграція передбачає більш тісну роботу з ключовими постачальниками сировини й матеріалів, а також проведення моніторингу цін на сировину.
3. Аналіз можливостей передачі на аутсорсинг дорогих процесів. Слід виділити, що вигідно робити самостійно і що дешевше закуповувати в інших виробників.
4. Жорсткість контролю всіх видів альтернативних витрат. Використання платного інтернету в особистих цілях, телефонні дзвінки по міжміському зв’язку, використання оргтехніки – це ще не всі витрати, яких можна уникнути.
5. Перегляд організаційної структури на предмет виключення зайвих рівнів управління.
6. Оптимізація технологічних процесів та оподаткування.
7. Жорсткість кадрової політики.
У боротьбі з загрозою банкрутства підприємство має розраховувати виключно на внутрішні фінансові можливості.
Криза у бізнесі – явище негативне. Проте навіть цей період турбулентності можна використати з користю для справи. Чимало відомих копаній були засновані саме у несприйнятливий період. На ринку з’являються нові професійні кадри. Знижується конкуренція та відкриваються нові ніші для підприємництва.