Перше питання, яке потрібно поставити при підготовці бізнес-плану – для кого ти його робиш. Якщо для себе, то там трошки простіше. Важче, якщо ти його готуєш для потенційного інвестора чи кредитора в банку, чи грантодавця.
Бізнес-планування має містити низку розділів. Перший – «Хто хоче виконувати проект». Це опис та фінансово-економічний аналіз компанії. Якщо це стартап, то дуже важливо: люди, які цим будуть займатися, компетенції та сильні риси команди.
Розділ «Що буде» – опис проекту, що має на меті цей проект. Тут же вказуємо оцінку: скільки потрібно ресурсів. Скільки часу пройде від початку фінансування до початку вже функціонування нової бізнес-моделі.
Якщо підприємець душу не вклав, то план не втілиться в життя.
«Аналіз ринку, продукту». Це обов’язково. Це аналіз цільового ринку, конкурентів. У цьому розділі має бути обґрунтування прогнозів обсягів продажу. Це дуже важливий і складний для написання розділ.
Коли ви розумієте скільки зможете продати, тоді йде «Економічна частина». Тобто розглядається собівартість, витрати, які виникають. І прогноз грошового потоку.
Треба цей бізнес-план, як то кажуть, відчути до останньої коми.
І найголовніше. Резюме – воно пишеться в кінці, але повинно бути першим, на що зверне увагу інвестор. Тут коротко, привабливо, зрозуміло пишете про переваги саме цього проекту. Ви не можете навчитися одразу писати резюме. Треба весь цей бізнес-план, як то кажуть, відчути до останньої коми.