ТИМУР САРБАЄВ: «УСПІХ БІЗНЕСУ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ЕНЕРГІЇ ВЛАСНИКА»

Знаєте, як звучить найкоротший рецепт успіху? Just do it! Просто дій – таким правилом керується експерт МВА у Громадській Школі Бізнесу Тимур Сарбаєв. Він не розуміє сенсу в бізнес-освіті, семінарах, тренінгах, майстер-класах, якщо після них не змінюєшся та не виходиш зі звичної зони комфорту. Ще він переконаний у тому, що «відсутність ресурсів» – це найбільш неправдива відмовка малого бізнесу, а успішними стають тільки ті підприємці, які не бояться… Більше про експерта – в інтерв’ю для «Ділового Слова».

ВЛАСНИК І СТРАТЕГІЯ

Стратегічний менеджмент починається зі старту бізнесу. Не важливо, що люди не оперують термінами і на інтуїтивному рівні управляють різними інструментами. Так, це простіша стратегія з точки зору кількості компонентів та складності. Вона зазвичай не формалізована. Але це теж стратегія.

На скільки років наперед розробляти стратегію?  Моя порада – на той період, на який ви здатні побачити, ризикнути та взяти на себе відповідальність. Але слід враховувати конкурентне середовище: як-що ви бачите стратегію на рік, а ваші конкуренти здатні планувати на три, вони постійно будуть на кілька кроків попереду.

Намагайтеся переглядати стратегію настільки часто, щоб вона залишалася «робочою» та була актуальним дороговказом.

Стратегію компанії обов’язково доносити до працівників. А перед тим – долучати їх до її розробки. Якщо співробітник компанії бере участь у плануванні стратегії, він буде більше зацікавленим у досягненні цілей цієї стратегії. Люди не хочуть просто приходити на роботу з 9:00 до 18:00, щось робити та отримувати зарплатню. Їм важливо бути причетними до принципових процесів і подій, бути націленими і прагнути певних досягнень.

«Людям важливо бути кудись націленими, вони повинні до чогось прагнути»

Після розробки стратегії у вас на виході має з’явитися кілька документів – повний варіант стратегії, презентації для працівників різних рівнів, презентації для зовнішніх аудиторій (партнерів, фінустанов).

Я вважаю, що частини стратегії, що не містять комерційної таємниці, можуть бути відкритими для загалу. Потенційним клієнтам та партнерам корисно буде знати, куди ви збираєтесь рухатися. І не треба боятися конкурентів, адже стратегія – це не конкурентна перевага, а вектор у межах часу.

Першим особам бізнесу потрібно докласти зусиль, щоб інформація щодо стратегії була донесена до їх працівників максимально змістовно. Не просто розіслати стратегію електронною поштою, а старатися особисто пояснити колегам суть розробленого документу. Якщо компанія велика і такої можливості немає, потрібно найближче коло менеджерів зробити своїми агентами з розповсюдження інформації донизу по всім рівням структури.

ВЛАСНИК ТА ЕНЕРГІЯ

Знаєте, чим малий бізнес відрізняється від великого та середнього? Він швидший у своїх рішеннях, гнучкіший, люди тут легше реагують на зміни та підлаштовуються до нових обставин.

Успіх бізнесу на початкових стадіях розвитку переважно залежить від енергії його власника.

Як на мене, малий бізнес не потребує особливої допомоги, головне йому не перешкоджати. Якщо сприяти, то хіба фінансуванням та конкретним практичним навчанням.

Власники малого бізнесу мало думають про довготривалі бізнес-стратегії: їм потрібно знати, що робити вже зараз та як налагодити бізнес-модель, з якою можна заробляти гроші.

ВЛАСНИК І ЗОНА КОМФОРТУ

Людям не подобається працювати в некомфортному стані, наприклад, під час змін або в умовах з обмеженою кількістю інформації. В таких випадках основне – не боятися і пробувати робити продуктивні речі. Поступово з досвідом з’явиться більше впевненості і розуміння, як і куди рухатися.

Успішними стають ті підприємці, які вміють налагоджувати роботу у складних ситуаціях, беруть на себе відповідальність за прийняття рішень та їх реалізацію.

Довідка: 
Тимур Сарбаєв – консультант зі стратегічного управління, кризового менеджменту, систематизації та структурування компаній. Коуч з особистого і професійному розвитку топ-менеджерів і власників бізнесу. Tutor Edinburgh Business School Eastern Europe. Guest speaker у провідних бізнес школах України. Має ступінь МВА.

Джерело: «Ділове Слово» №15