Новини

Всі новини

Історія Nike

Компанія Nike сьогодні нарівні з Adidas панує в світі спортивної екіпіровки. А якщо бути відвертим, то Nike навіть перевершує німецьку марку. Але були часи, коли засновник компанії Філ Найт з благоговінням дивився на кросівки Adidas, які були в минулі роки справжньою розкішшю для американських спортсменів.

Найт був бігуном і відмінно знав, як кровоточать ноги після змагань, проведених у звичайних американських кросівках. Але на німецьку якість грошей у спортсменів-любителів не було (для порівняння - кросівки Adidas в США коштували в 60-і роки в середньому 30 доларів, а звичайні американські всього 5).

Саме така ситуація привела Філа Найта і його друга Білла Боуермана до думки про те, що вони могли б створити свою марку кросівок. Американських якісних кросівок за доступною ціною. Все питання полягало в тому - як це зробити?

Власне, американське спортивне взуття того часу не вражала своєю якістю, але зате брало ціною. Німецькі кросівки від Puma або Adidas були справжньою розкішшю для спортсменів аматорів, одним з яких і був Філ Найт. Він усе життя намагався стати успішним бігуном на короткі дистанції, але доля раз за разом розчаровувала його. Зіркою спорту Найт не став. А став одним з найбагатших людей Америки, що теж не так вже й погано.

Білл Бауерман - друг Філа, працював тренером з легкої атлетики в Університеті штату Орегон і не менше Найта розбирався в тому, якими мають бути якісні кросівки. Ідея молодих підприємців полягала в тому, щоб розробляти модель в США, виробляти їх у дешевих азіатських країнах (на той момент йшлося про Японію), і продавати кінцевий результат по всьому світу. Почати, звичайно, вони планували з США. Їх план полягав в тому, щоб робити кросівки не гірше, ніж у Adidas, але продавати їх дешевше. І вони могли це робити. Вони знайшли слабкість в силі лідера. Adidas і Puma виробляли свою продукцію всередині Німеччини, де робоча сила була на порядок дорожче азіатської. Цим і скористалися американські підприємці.

Власне, організувати все це Найт і Бауерман могли без проблем. Обидва мали відмінну освіту, а у Найта ще й була ступінь MBA. У 1963 році Філ Найт вирушає до Японії, де він укладає контракт з фабрикою Onitsuka на поставку в США їх знаменитих олімпійських кросівок. Цікаво при цьому те, що під час переговорів Найт вів справи від неіснуючої американської фірми, яку цікавило партнерство з японцями. Фірма називалася Blue Ribbon Sports. Контракт був укладений і Найт почав торгувати японськими кросівками в США. Як звичайний комерсант. Він возив партії кросівок у своєму мікроавтобусі, зупинявся на вулиці і організовував торгівлю. Йому було 26 років. І торгівля приносила задоволення.

До 1964 року Бауерман і Найт вже продали кросівок більш ніж на 8 тисяч доларів. Цього року вони найняли першого співробітника. Ним став менеджер з продажу Джеф Джонсон. Ну а через рік у компанії з'явилася її нинішнє ім'я - Nike. Вважається, що ідея назвати так компанію прийшла якраз Джефу Джонсону, коли він побачив грецьку богиню уві сні. Так трійця і вирішила назвати своє дітище - Nike, на честь богині Ніки (символізує перемогу).

Продажі росли з кожним роком. І хоча компанія все ще не хапала зірок з неба, її зростання все одно вражало. Хоча воно і не було блискавичним, таким як те, що покаже кілька десятиліть потому дітище Ларрі Пейджа і Сергія Бріна — Google.

У 1971 році відбулася епохальна подія, яка змінила обличчя бренду. Студентка Портлендського університету Каролін Девідсон створила легендарний логотип компанії. Усього за 30 доларів. Втім, засновники оцінять її внесок пізніше, коли фірма виросте, Філ Найт запросить Кароліну на вечерю, на якій подарує їй конверт з деякою кількістю акцій компанії і статуеткою логотипу Nike з діамантами. Що ж, ця людина вміє дякувати!

Сьогодні логотип Nike відомий на весь світ. А по багатьом дослідженням він взагалі є найвідомішим. Може так воно і є. У будь-якому разі, ще до того як Філ запросив Кароліну в ресторан, сталося, мабуть, найвизначніша подія в історії компанії. Білл Бауер прийшов до ідеї кросівок з «вафельною» підошвою. До цієї ідеї він прийшов сидячи на своїй кухні і милуючись вафельницею своєї дружини. Засновники весь час подумували про те, як можна поліпшити проект. Вони працювали над Nike вже 10 років. Було продано кросівок більш ніж на 1 мільйон доларів. Але чистий прибуток до цих пір був вкрай низьким. Так, сидячи на кухні, Бауер подумав — а чому б не поставити на кросівки «вафельну» підошву?

Так з'явився геніальний винахід - рифлена підошва у кросівок. Вона дозволяла, по-перше, зменшити вагу взуття, а по-друге, збільшити поштовх, здійснюваний спортсменом під час бігу. Це була революція. Через 10 років після заснування почалося стрімке зростання Nike.

Правда, варто відзначити, що тут справа не обійшлося і без удачі. Саме в цей час в країні почався спортивний бум, бум на фітнес. Кросівки розбирали як гарячі пиріжки. І в 1979 році відбувається епохальна подія - компанія Nike обходить Adidas, займаючи 50% частку на ринку кросівок. Але це був тільки початок. Adidas переживав не кращий період у своїй історії, а тому у Nike був час на те, щоб розвинути свій успіх. І в компанії скористалися цією можливістю.

У 1979 році компанія Nike пропонує ще одну інновацію. Цього року в Nike прийшов авіаінженер Френ Руді, який запропонував компанії свою технологію, здатну створити таку амортизацію взуття Nike, яка дозволила б йому служити дуже довгий час. Спочатку в Nike йому просто відмовили. Багато в чому тому, що Руді був типовим вченим і не зміг виразно розповісти керівництву Nike, що він хоче їм продати, і як це допоможе їм продавати більше кросівок. Та й у саму технологію не особливо вірив директор з корпоративної стратегії Nike Френк Періс. Руді звернувся після Nike до конкурентів компанії, які теж відповіли твердим "ні". Саме тоді він знову відвідав стіни Nike, але на цей раз був куди більш наполегливим. З ним почали співпрацювати.

Так на світ з'явилася Nike Air. Вбудована в кросівки повітряна подушка дійсно збільшувала термін служби кросівок. Френк Періс виправдав надії, покладені на нього при укладенні контракту. Три роки по тому Nika внесе в світ спортивного взуття ще одну інновацію - цього разу на маркетинговій арені.

Це був 1985 рік. Компанія Nike активно спонсорувала багатьох баскетболістів NBA. Але саме цього року вона уклала контракт з молодим обдаруванням . 

Його повітряність стане світовою легендою в наступні 10 років, і підкорить весь світ, граючи в кросівках Nike. Рекламуючи кросівки Nike. Власне, контракт з Джорданом був укладений якраз вчасно, оскільки продажі продукції падали. Компанія змінила себе, почавши орієнтуватися не на спортсменів, а на звичайне модне взуття. Споживачам це не сподобалося, і вони покарали Nike. Продажі падали, бренд втрачав свій спортивний дух, який так цінували клієнти. Втім, в Nike зумів повернути його, завдяки Майклу Джордану.

Джордан не тільки рекламував Nike. Він ще й грав тільки в кросівках спеціально розроблених під нього, які називалися Air Jordan. Вони були чорно-червоного забарвлення, забороненого NBA. Але це не могло зупинити Майкла. За кожну гру, проведену в своїх Air, Джордан платив тисячу доларів штрафу. Копійки для такої зірки.

Nike стала символом світового спорту. За баскетболом була Олімпіада, бейсбол, хокей, гольф та інші види спорту. Проблеми були лише з футболом . Тут завжди панував Adidas. Скільки Nike не намагається повалити з вершини Олімпу німців, поки не виходить. Хоча говорити про те, що позиції компанії слабкі в футболі не доводиться. Nike є спонсором переможця Ліги Чемпіонів цього року - англійського клубу Манчестер Юнайтед. У 90-і роки в компанії відбулося багато змін. По-перше, була реконструйована її організація. З'явилися незалежні підрозділи, відповідальні за той чи інший вид спорту.

Компанія продовжила не просто давати активну рекламу, але і брати участь в різного роду заходах, у тому числі і в мережі інтернет. Саме Nike заснувала один з найвідоміших у світі вуличних футбольних турнірів - Joga Bonito. При цьому компанія активно працює в мережі інтернет, розробляючи численні соціальні мережі до своїх турнірів, або до конкретних видів спорту.

Так, Nike створила соціальну мережу, присвячену баскетболу. Крім того, компанія намагається бути на гребені хвилі. Сьогодні в Nike використовують на повну котушку новомодний тренд під назвою hand-made, коли споживач хоче створити товар своїми руками. Він може зробити це на одному із сайтів компанії. Звичайно, при цьому можна буде і замовити модель кросівок, створену своєю уявою. Крім того, в XXI столітті компанія уклала контракт з Apple, за умовами якого два гіганти почали випускати набір Nike iPod, в якому плеєр був пов'язаний з кросівками, завдяки чому міг повідомляти власнику статистичні дані про пробіжку.

Nike продовжує і сьогодні спонсорувати знаменитих спортсменів, влаштовувати свої спортивні заходи та розробляти революційну взуття для занять спортом. У компанії вважають, що якщо у людини є тіло, то вона у будь-якому випадку атлет.