Новини

Всі новини

«ТРИ ТЕНДЕНЦІЇ БІЗНЕСУ – ЯКІСТЬ, ІННОВАЦІЙНІСТЬ, АВТОМАТИЗАЦІЯ»

Експерт з процесного менеджменту Роман Грицьків каже, що для розвитку свого бізнесу закордоном, слід пропонувати клієнтам конкурентний продукт, який, у свою чергу, не можливий без налагоджених процесів. 

Для того, щоб стати успішними в реальних умовах, бізнес повинен звернути увагу на 3 речі, які стосуються бізнес-процесів:

  1. Якість продукту/послуги для того, щоб бути підготовленим для виходу на нові ринки (експорт)
  2. Інновації процесів та послуг
  3. Автоматизація бізнес-процесів (цифрової трансформації своїх процесів та продуктів)

Процеси для виходу на нові ринки (експорт продукції)

Конкурентні ринки розвинутих держав наповнені продуктами і послугами, там висока конкуренція і високі вимоги до якості. Саме тому слід звертати увагу при виході на іноземні ринки на міжнародні сертифікації.

Міжнародні стандарти, наприклад ISO, не взяті з повітря, над їхніми версіями працюють сотні фахівців та дослідників ринку. Те, що у новій версії стандарту ISO 9001 у 2015 році залишили як вимогу процесний підхід – вказує на те що це насправді важливо для підприємств.  Для того, щоб ваш продукт можна було реалізовувати на нових конкурентних ринках (в тому числі на експорт), він має бути якісним. Забезпечити  якість серійного виробництва не можливо без опису чітких процесів і наявності системи управління.  Сертифікація надає Вам доказ того, що Ви можете стабільно продукувати якісний продукт, але робота над покращенням якості має вестись постійно.

Процеси для інновації

Сьогодні замало лише добре налаштувати свої бізнес-процеси. Потрібно також додавати процесам інноваційності. Це є запорукою успіху і конкурентоспроможності.

Інноваційність є всюди. Її можна впроваджувати для будь-якої сфери. Чомусь, ми звикли думати про інноваційність як про політ у космос… Що це має бути щось обов’язково грандіозне… Але ні, це не так. Пам’ятаєте кав’ярню, де кожен відвідувач міг залишити безкоштовну  каву наступному клієнтові і наступний Клієнт був приємно вражений такою кав’ярнею ? Це новинка, або інновація, яка змінює процес обслуговування і викликає емоції.

Насправді інноваційних ідей дуже багато. Але також слід розуміти, що кожна ідея – це добре налаштований процес, який призводить до виробництва продукту, або надання послуги. Нещодавно на одному тренінгу обговорювали процес варіння кави. От ви спитаєте: що ще туди можна додати інноваційного? Можна, наприклад, поставити біля стійки телевізор, по якому транслювати, як у реальному часі готують ваш напій. Погодьтеся: вам було б приємно спостерігати…

Тому не бійтесь експериментувати та впроваджувати інноваційні процеси, але пам’ятайте, що для цього потрібно добре налаштувати процеси.

Процеси для цифрової трансформації

Відповідно до цього фактора – всі процеси можна «перевести у цифру» – чи то йдеться про процеси доставки товарів, чи про електронні продажі, присутність у вигляді додатку на смартфоні. Це зручно, на часі і за цим майбутнє. З багато Start Up-ів направлені на вирішення проблем для процесів корпоративного бізнесу.  Наприклад одні цікаві винахідники придумали спеціальні датчики, які аналізують темпи росту рослин – і це кардинально міняє процеси агрономії, цілий сектор може змінитись завдяки таких цифрових приладів. Автоматизація і оцифрування дозволяє робити процеси зручнішими для Клієнта і робити їх швидшими.

Процес впровадження процесів

Скільки б не було ідей і якими б класними вони не були – найважливіше це впроваджувати їх в життя.

З чого почати впровадження процесів? Спершу – зрозуміти, які цілі ставите перед собою. Тоді – слід добре вивчити потреби клієнтів, що їм подобається, що – ні.

Другий крок – потрібно структурувати всі процеси на верхньому рівні і описати їхню взаємодію. Дуже важливо враховувати на цьому етапі цілі. Наприклад, ви захотіли обслуговувати клієнта не 30 хвилин, а 15. Якщо ви не вивчили потреб клієнта, можете так і не дізнатися, що йому зовсім не шкодять ці зайві 15 хвилин. Тож перебудова процесу зайва і може спричинити додаткові ризики.

Процеси треба описувати дуже детально. Якнайдетальніше. Найбільші труднощі і проблеми в найменших деталях заховані. Найкраще, коли процеси описують працівники, які їх виконуватимуть. А менеджери просто контролюватимуть.

Для того, щоб працівники захотіли писати процеси, потрібно їх або зацікавити, або заставити. Як в школі (ред. – сміється). З досвіду знаю, що другий варіант – не варіант. Ви повинні пояснити працівникам, що вони стануть авторами чогось нового, чого ще немає на ринку.

Проблема в тому, що багато підприємств, які наважилися впровадити процес ний менеджмент, дуже довго думають – як описувати, що описувати… Це займає час, а справа не рухається з місця. Потрібно не чекати на геніальні ідеї, а просто почати працювати структурувати і описувати свою діяльність Добре описані процеси – це правила гри на підприємстві, якщо хочете – це Конституція Підприємства. Під час опису зрозумієте самі, наскільки вони мають бути детальні, як їх правильно автоматизовувати.

Люди не люблять писати процеси – і це факт. Більшість людей просто не люблять писати… Придумайте для таких іншу форму – нехай намалюють, накреслять тощо. А ви потім їх уніфікуєте. Важливо, щоб зміни схеми роботи відбувалися швидко.

Впровадження опису та оптимізації процесів здатне дати результат  20% оптимізації витрат.

Ідеально, коли виходиш на ринок з ідеально підготовленими і налаштованими процесами. Коли ж в тебе суперова ідея, але виконання та реалізація цієї ідеї погана – то навіть гарну ідею ти перетворюєш на негатив.

Прикладом того як компанія з України зайняла ринок і створила якісний продукт є «Нова пошта». Вони взяли невирішену проблему – поганий сервіс на пошті. І перетворили її в конкурентну перевагу. А спершу, перед ти як запустити ідею на ринок, дуже ретельно відпрацювавши процеси. Тоді у конкурентів не було шансів…

Думки про бізнес

В Україні насправді ще мало підприємств і підприємливих людей. У старших поколінь довго вбивали підприємливість, у них був страх займатися чимось своїм. Зараз молодь думає вже зовсім по-іншому. Чим більше буде підприємств і конкуренції – тим якіснішими стануть товари та послуги…  Вважаю що з кожним роком Україна додає у якості продуктів і послуг і буде додавати ще більше. Вірю в українських підприємців, український якісний продукт на світовому ринку.

Автор: Ірина Таран

Джерело: «Ділове слово» №10